Commerciële Zaken

Ondanks het feit dat de sponsormarkt in Nederland krimpende is, slaagde de KNLTB er in 2014 in om zich op dit terrein goed staande te houden. De zoektocht naar de zo gewenste hoofdsponsor heeft nog niet het beoogde resultaat opgeleverd, maar de huidige commerciële partners bleven en er kwam zelfs een aantal nieuwe partners bij.

Menzis Jeugdpartner

Menzis is een van de partners die de samenwerking met de KNLTB continueerde. De zorgverzekeraar is ook de komende twee jaar jeugdpartner van de KNLTB, zo kwamen de partijen in mei 2014 overeen. Bovendien verbond Jacco Eltingh zich als ambassadeur van de KNLTB aan het jeugdtennis in Nederland. De KNLTB, Menzis en Jacco Eltingh spraken gedrieën de ambitie uit om tennis nog beter te promoten bij de jeugd en op die manier per jaar tienduizend nieuwe jeugdleden aan de bond te binden. Die doelstelling werd in 2014 al ruimschoots gehaald. Sinds april 2014 is er sprake van een instroom van 20.134 nieuwe jeugdleden tot en met 12 jaar. Daarnaast hebben sinds april 2014 in totaal 94.432 kinderen via scholen getennist.

Nieuwe partnerships

In 2014 is de KNLTB twee nieuwe partnerships aangegaan. Hotelketen Bilderberg was op zoek naar een nieuw sponsorship en schreef daarom in juli een pitch uit onder betaaldvoetbalorganisaties, sportbonden, evenementen en culturele instellingen. De pitch werd gewonnen door de KNLTB en dat resulteerde in een driejarige samenwerking waardoor Bilderberg zich Official Hotel Supplier van de KNLTB kan noemen. Als onderdeel van de samenwerking zullen de nationale selecties van bijvoorbeeld de Fed Cup en Davis Cup bij voorkeur overnachten op Bilderberg-locaties in voorbereiding op hun wedstrijden. Daarnaast kunnen KNLTB-leden onder meer met korting een overnachting boeken bij Bilderberg- vestigingen.

In 2014 sloot de KNLTB ook een partnership met ABN AMRO. De bank verbindt zich als partner aan rolstoeltennis tot de Paralympische Spelen van 2016 in Rio de Janeiro.

Huidige partners

De KNLTB is in 2014 in staat gebleken de huidige partnerships te behouden en aflopende contracten te verlengen. Zo werden naast het contract met Menzis ook de verbintenissen met kledingsponsor Sjeng Sports en mediapartner De Telegraaf verlengd.

De huidige partnerpool van de KNLTB ziet er als volgt uit:
    Jeugdpartner: Menzis
    Official Suppliers: Intersport, Dunlop, Sjeng Sports, Bilderberg
    Mediapartners: Sky Radio, De Telegraaf, Sport1
    Partners: De Lotto, ABN AMRO

Tennisser van het Jaar

In 2014 werd in samenwerking met De Telegraaf voor de tweede maal de Tennisser van het Jaar verkozen. Gedurende het jaar kon een deskundige jury punten toekennen aan de spelers op basis van behaalde resultaten en kon het publiek zijn voorkeur online kenbaar maken via een stem. De uitslag van de stemming en het puntentotaal van de jury zorgden in combinatie met behaalde punten op de ATP- en de WTA-ranking voor een totaalscore en resulteerden dus in een Tennisser en Tennisster van het Jaar.

Tijdens het door De Telegraaf georganiseerde galadiner in het Amstel Hotel werden naast de prijzen voor de Tennisser en Tennisster van het Jaar, ook de Esther Vergeer Award voor de beste rolstoeltennisser en de Zwarte Tulp voor het Talent van het Jaar uitgereikt. Zie de paragraaf over de KNLTB Jaarprijzen voor een overzicht van de winnaars.