Home

    Jaarverslag 2014

    ServIT

    Het behoeft nauwelijks nog nadere uitleg dat het automatiseringsproject ServIT-2 een moeilijk project is geweest met tegenslagen, teleurstellingen en overschrijding van geraamde investeringen in tijd en geld.

    In 2013 is veel energie gestoken in het productieklaar maken van het ServIT-2 systeem. Hoewel niet alle problemen waren opgelost, werd besloten met het systeem ‘live’ te gaan. In januari 2014 werd het ServIT-2 systeem in gebruik genomen omdat verder uitstel niet langer aanvaardbaar was.

    Het jaar 2014 was met betrekking tot ServIT in aanvang een moeizaam jaar. Zoals verwacht bij een systeem van deze omvang en complexiteit, deden zich na de ingebruikname ook de nodige problemen voor. De stroom aan vragen en problemen waarmee de KNLTB werd geconfronteerd, was echter onverwacht groot. En niet alleen binnen de organisatie van de KNLTB, maar ook ‘in het veld’ ondervonden velen problemen bij gebruik van het systeem. De performance was slecht, de datakwaliteit van de wachtwoorden was niet in orde, de schermen voor competitie-inschrijving en uitslagen waren niet gebruiksvriendelijk, het indelen van de competitie ging moeizaam en zo waren er meer klachten die veelvuldig bij de KNLTB binnenkwamen. Het regende terecht klachten vanuit alle geledingen van de KNLTB-organisatie. Vooral de KNLTB Service Desk beleefde heftige tijden bij het in goede banen leiden van duizenden e-mails en telefoontjes.

    In 2014 is hard gewerkt om de problemen op te lossen. De performance is verbeterd, veel fouten zijn hersteld en het systeem is na verloop van tijd relatief stabiel gebleken. De toernooi-interface en die van de Ledenpakketten werken op dit moment. De schermen voor de competitie-inschrijving en uitslagen zijn geheel herbouwd in www.MijnKNLTB.nl. Deze zijn voorzichtig positief ontvangen door de gebruikers. De indelingsalgoritmes bij de competitie-indeling zijn verbeterd en werken nu naar wens en ook de problemen met wachtwoorden zijn grotendeels opgelost.

    ServIT is op dit moment een ‘werkend systeem’, maar er is nog veel werk te doen. De KNLTB is nog steeds niet tevreden over het systeem als het gaat om datgene wat was gevraagd in relatie tot hetgeen is geleverd. Eind 2014 is door de KNLTB, mede aan de hand van gebruikerservaringen, een aantal voorgestelde wijzigingen in kaart gebracht. Tevens is gewerkt aan voorstellen ter verbetering van de KNLTB-app en www.MijnKNLTB.nl en zijn gewenste en mogelijke beslissingen voorbereid ter bevordering van blijvende stabiliteit, onderhoudsgemak, gebruikersvriendelijkheid en aansluiting bij moderne applicaties en browsers.